سبد خریــــــــــــــــد
ردیف عکس محصول                   نام کالا                   کد کالا قیمت تعداد کل قیمت حذف
3الکترود آب مقطر30600492927208000127208000
2مینی کنترلر TDS هانا (0.0 تا 49.9 ppm) - BL983324305002274310110
1ترمو متر مدل 8803 دارای دو پراب استیل و محیط30600196344405000144405000
بستن

هارت HART چیست؟

پروتکل هارت HART

پروتکلHART  مخفف Highway Addressable Remote Transducer می‌باشد که از اساس استاندارد (Frequency Shift Keying) FSK برای ارتباط استفاده می‌کند.

پروتکل HART یک پروتکل ارتباط صنعتی بوده که برای ارتباط اجزای مختلف مانند سنسور-کنترل کننده‌ها و سایر اجزای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی به کار می‌رود. در این ساختار ارتباطی داده‌‌های دیجیتال بر روی سیگنال‌های آنالوگ مدوله می‌شوند.

هدف پروتکل هارت که بر اساس استاندارد ارتباطی FSK موجود در سامانه های مخابراتی پایه گذاری شد و با بهره گیری از روش FSK عمل میکند. سوار کردن سیگنال های دیجیتال بر روی سیگنال آنالوگ 4 تا 20mA است. پروتکل هارت قادر است ارتباط دو طرفه مطمئن و امنی را میان مجموعه ای از تجهیزات نصب شده در فیلد و تجهیزات اتاق کنترل برقرار نماید. سیگنال های دیجیتال مذکور اطلاعاتی از قبیل مشخصات تجهیزات، کالیبراسیون و خطاها را دربردارند که ارسال این نوع اطلاعات توسط سیگنال آنالوگ 4-20mA امکان پذیر نیست. البته بدیهی است تمامی دستگاههای مورد استفاده در اتوماسیون، فرآیند یک واحد صنعتی از قبیل ترانسمیترها، شیرهای کنترلی، رایانه ها، سامانه های کنترل DCS وplc می توانند از این پروتکل برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده نمایند.

سیگنال حامل در این پروتکل جریان ۲۰-۴ میلی آمپر می‌باشد. این قابلیت امکان استفاده از این پروتکل را بر روی زوج سیم‌‌های قدیمی ممکن می‌سازد. در این روش هر یک از داده‌های ۰ و ۱ در ارتباط دیجیتال دارای فرکانس مربوط به خود است.

همانطور که در شکل فوق مشاهده می‌شود سیگنال قرمز رنگ سیگنال آنالوگ بوده که یک سیگنال جریانی می‌باشد و سیگنال دیجیتال بر آن اضافه شده است.در این ارتباط فرکانس ۱۲۰۰ هرتز بیانگر ۱ منطقی و فرکانس ۲۲۰۰ هرتز بیانگر ۰ منطقی می‌باشد .یکی از مهمترین خصوصیات HART  قابلیت مبادله اطلاعات با سیستم‌های اتوماسیون قدیمی و مدرن از طریق سیگنال استاندارد صنعتی آنالوگ ۲۰-۴ میلی آمپر می‌باشد به طوری‌که امکان ارسال سایر داده‌ها را از طریق سیگنال‌های دیجیتال و بر روی همان زوج سیم را داشته باشیم.

بخش دیجیتالی ارتباط  HART مي‌تواند، بدون قطع سيگنال آنالوگ 4 تا 20 میلی آمپری، حدود 2 تا 3 بار در هر ثانيه به روز شود . دستگاههای مجهز به سیستم ارتباطی HART برای ارتباط برقرارکردن در حلقه های ابزار دقیقی به حداقل امپدانس حلقه 230 اهمي (بطور نوعی 250 اهم) نياز دارند.

HART  بطور نوعي پروتکلي ارتباطي از نوع درخواست – پاسخ است ، یعنی در طي عمليات معمولي (به روزآوري 2داده ها  تا 3 بار در هر ثانيه) ، توسط يک وسيله ارتباطي ميزبان (Host) ،ارتباط با هر يک از وسائل نصب شده در سايت آغاز مي‌شود. به هر حلقه HART  ، دو ميزبان مي‌تواند وصل شود اولين ميزبان، بطور معمول يک سيستم کنترل توزيع شده (DCS) ، کنترل کننده منطقي با قابليت برنامه‌ريزي (PLC) ، يا يک کامپيوتر شخصي (PC) است. ميزبان دوم، مي‌تواند  يک پایانه دستي (hand held) يا PC ديگر باشد.

دستگاههاي نصب شده در سايت شامل ترانسميترها، حسگرها، ترانسدیوسرها ، عملگرها (Actuators) و کنترل کننده‌هايي هستند که به فرمانهاي ميزبان اول يا دوم پاسخ مي‌دهند.

 

پروتکل ارتباطي HART  براساس استاندارد ارتباطي تلفن Bell 202 بنا نهاده  شده است  و با استفاده از اصول FSK کار مي‌کند.

سيگنال ديجيتالي HART  ، از دو فرکانس 1200 هرتز و 2200 هرتز که به ترتيب نمايندگي بيت‌هاي ۱ و ۰ را دارند استفاده مي‌کند. امواج سينوسي اين دو فرکانس بر روي جريان مستقيم (DC) سيگنال آنالوگ موجود در کابل سوار مي‌شوند تا همزمان ارتباط آنالوگ و ديجيتال را برقرار کنند .چون مقدار ميانگين سيگنال FSK هميشه صفر است، تأثيري بر سيگنال آنالوگ 4 تا 20 ميلي‌آمپري نمي گذارد.

هارت مولتی کالیبراتور PROVA133 امکان کالیبره سیستم های HART با مقاومت 250 اهم میباشد. بدین صورت که با اعمال 4-20mA سیستم های هارت کالیبره می شوند. جهت دریافت مشخصات این مولتی متر به لینک زیر مراجعه فرمایید.

مقاله دوم :

پروتکل HART یک پروتکل ارتباط صنعتی بوده که برای ارتباط اجزای مختلف مانند سنسور-کنترل کننده‌ها و سایر اجزای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی به کار می‌رود. در این ساختار ارتباطی داده‌‌های دیجیتال بر روی سیگنال‌های آنالوگ مدوله می‌شوند.

پروتکلHART  مخفف Highway Addressable Remote Transducer می‌باشد که از اساس استاندارد Bell 202 Frequency Shift Keying ) FSK) برای ارتباط استفاده می‌کند.

سیگنال حامل در این پروتکل جریان   ۲۰-۴ میلی آمپر می‌باشد. این قابلیت امکان استفاده از این پروتکل را بر روی زوج سیم‌‌های قدیمی ممکن می‌سازد. در این روش هر یک از داده‌های ۰ و ۱ در ارتباط دیجیتال دارای فرکانس مربوط به خود است.

همانطور که در شکل فوق مشاهده می‌شود سیگنال قرمز رنگ سیگنال آنالوگ بوده که یک سیگنال جریانی می‌باشد و سیگنال دیجیتال بر آن اضافه شده است. در این ارتباط فرکانس ۱۲۰۰ هرتز بیانگر ۱ منطقی و فرکانس ۲۲۰۰ هرتز بیانگر ۰ منطقی می‌باشد.

چگونه  HART  همه‌ی داده‌ها را منتقل می‌کند؟

یکی از مهمترین خصوصیات HART  قابلیت مبادله اطلاعات با سیستم‌های اتوماسیون قدیمی و مدرن از طریق سیگنال استاندارد صنعتی آنالوگ ۲۰-۴ میلی آمپر می‌باشد به طوری‌که امکان ارسال سایر داده‌ها را از طریق سیگنال‌های دیجیتال و بر روی همان زوج سیم را داشته باشیم.


مدل درخواست /پاسخ (The request /reply model)

ارتباطات دیجیتال HART از مدل درخواست/پاسخ برای ارتباط استفاده می‌کنند. بدین معنی که تجهیزات مبتنی بر HART هیچگونه اطلاعاتی ارسال نمی‌کنند مگر درخواستی از سمت کنترل مرکزی به آن دستگاه ارسال شده باشد.

برای مثال اگر یک دستگاه Slave بوسیله پروتکل HART با Master در حال ارتباط باشد اشکالی در خود و یا فرآیند مشاهده کند، نمی‌تواند این اطلاعات را برای سیستم مرکزی ارسال نماید مگر در صورتی که سیستم مرکزی و یا Master درخواست ارسال داده را برای آن بفرستد.

ارسال اطلاعات می‌توانند استثنا خارج از این مدل باشد که در این صورت ارسال اطلاعات بصورت روش ارتباطی پیوسته (HART  Burst Mode Communication) نامیده می‌شود.


روش ارتباطات پیوسته(HART Burst Mode Communication)

تجهیزات مبتنی بر پروتکل HART  می‌توانند بدون تکرار درخواست سیستم مرکزی ، بخشی از اطلاعات را بصورت پیوسته برای سیستم کنترل ارسال کنند.

این روش ارتباطی که به نام Burst Mode  معروف می‌باشد معمولا جهت ارسال سیگنال‌های تک متغییره از قبیل مقدار اندازه‌گیری شده (Measured Values) یا PV  (Process Variable ) استفاده می‌شود.

با استفاده از روش Burst  Mode  می‌توان بیش از سه پیام را ظرف مدت یک ثانیه ارسال نمود.

مد Multi-drop در ارتباطات پروتکل HART

پروتکل HART می‌تواند چندین تجهیز را با استفاده از یک زوج سیم پشتیبانی نماید. زمانی که از این ویژگی پروتکل HART استفاده می‌شود انتقال اطلاعات بصورت آنالوگ مقدور نخواهد بود.

نرخ ارسال پیامها در مدل Request/Reply  ارتباطات دیجیتال  معمولا کمتر از دو پیام در ثانیه برای کلیه تجهیزات یک باس می‌باشد. در عمل همین محدودیت باعث کاهش سرعت و عدم استفاده از این ویژگی پروتکل HART در سیستم‌های جمع آوری اطلاعات (Data-Acquisition) می‌گردد.


استفاده از مالتی‌پلکسرها (Multiplexer)

بیشتر سیستم‌های مرکزی به صورتی طراحی نشده‌اند که بتوانند اطلاعات تجهیزات را بصورت دیجیتال دریافت نمایند. یک راه حل برای رفع این مشکل، استفاده از مالتی پلکسر‌های بیرونی برای خواندن سیگنال‌های دیجیتال تجهیزات و استخراج نمودن اطلاعات از سیگنال‌های دیجیتال برای عملیات پردازش سیستم کنترلی می‌باشد.

یکی دیگر از مزایای این روش استفاده از چندین Slave یه طور همزمان است به طوری که مالتی‌پلکسر  میان آن‌‌ها سوئیچ می‌کند.

در این شیوه، تجهیزات HART  به هر دوی سیستم کنترلی و  مالتی‌پلکسرها وصل خواهند شد. برای کاهش سیم بندی و همچنین هزینه، معمولا مالتی‌پلکسر‌ها در کابینت‌های سیستم کنترل نصب و به ترمینال‌های ورودی و خروجی سیستم وصل خواهند شد و کافی است تجهیزات به مالتی‌پلکسر‌ها وصل گردند.

اگرچه این راه حل باعث افزایش قیمت نصب تجهیزات نصب HART خواهد شد ولی کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری باعث بازپرداخت هزینه‌ها در مدت زمان کوتاهی خواهد شد.

استفاده از Pass through

بعضی از سیستم‌های کنترل قادرند اطلاعات دیجیتال HART را استخراج نموده و جهت استفاده دیگر برنامه‌های کاربردی همچون نرم‌افزار مدیریت اطلاعات ارسال نمایند. این طرز عمل Pass through  نامیده می‌شود.

رشته بیت‌های دیجیتالHART  بوسیله ورودی و خروجی ‌های سیستم کنترل مرکزی استخراج و از طریق معماری آن به پایگاه‌ها و یا سایر نرم‌افزار‌های کاربردی پاس داده می‌شود  تا آنها بتوانند از این داده-های دیجیتال استفاده کنند.

سیستم‌های کنترل مرکزی که از سیستم Pass through  استفاده می‌کنند هزینه‌های جمع آوری و استفاده از سیگنال‌های دیجیتال HART را با توجه به به عدم نیاز به مالتی پلکسرهای جداگانه کاهش می‌دهد.

برچسپ :  هارت HART چیست؟ ، پروتکل هارت HART ، چگونه  HART  همه‌ی داده‌ها را منتقل می‌کند ، استفاده از مالتی‌پلکسرها ، 

گرد آورنده : irsanat.com :( پیمان محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1397/2/20     
تعداد مشاهده :3827
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : آموزش تجهيزات آزمايشگاهي


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 99
تاریخ :1403/2/10
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.